Surse de pe piață raportează că mai multe companii cu sediul în Ucraina, precum și unele case comerciale internaționale, iau în considerare posibilitatea de a reduce - și eventual, de a înceta - exportul cerealelor ucrainene prin portul Constanța, având în vedere buna funcționare a coridorului umanitar de export pentru navele comerciale, instituit de marina ucraineană, și costurile logistice suplimentare, plus cerințele de documente specifice ce dezavantajează ruta.
Exporturile prin porturile de adâncime Pivdennyi, Odesa și Chornomorsk (POC) au cunoscut o revigorare în ultimele săptămâni, iar majoritatea comercianților locali, în special cei care au propriile terminale în porturile POC, au revenit cu afaceri în principalele porturi ucrainene de mare adâncime. Asta înseamnă că, în prezent există o mulțime de oferte din porturile ucrainene pe bază CFR Spania, Italia, Egipt și China și sunt de obicei mai ieftine decât aceleași încărcături din portul Constanța.
De asemenea, comercianții au fost nevoiți să-și reconsidere planurile de achiziții ulterioare de cereale ucrainene pe bază de DAP/CIF Constanța și de a efectua tranzitul aprovizionării prin România deoarece „sste o logistică costisitoare până la Constanţa din Ucraina. În plus, sunt suficiente oferte de cereale ucrainene la destinaţie", după cum a afirmat uncomerciant. Conform Spike Freight, tarifele de transport dinspre centrul și vestul Ucrainei variază între 75-95 EUR/t în direcția portului Constanța.
Anterior, unele surse comerciale au sugerat că unul dintre principalele beneficii ale încărcării din Constanța a fost capacitatea de a planifica exporturile, un considerent care nu a fost posibil din porturile de mare adâncime ale Ucrainei de la prăbușirea „grain deal”, iar fluxul de cereale în portul Constanța a permis cerealelor ucrainene să ajungă pe piețele de destinație cheie din Asia. În perioada ianuarie-octombrie, Ucraina a transportat 11,7 milioane de tone de cereale prin Constanța, după cum a declarat autoritatea portuară Constanța pentru Reuters, în creștere de la 10,5 milioane la sfârșitul lunii septembrie și de la 8,6 milioane în total în 2022. Astfel, ponderea Ucrainei în volumul de mărfuri agricole transbordate în Constanța s-a ridicat la un nivel semnificativ, de aprox. 28%, până acum în anul 2023.
Pe de altă parte, există și un motiv suplimentar care ar putea determina unele companii să continue să lucreze din Constanța și anume faptul că unii dintre importatorii importanți, precum Coreea de Sud, Thailanda și cumpărătorul ofical al Egiptului, GASC, încă nu acceptă încărcare din porturile ucrainene. Mai mult, companiile care au încă obligații de transbordare, sau propriile capacități și acorduri de transbordare sau procesare pe Dunăre, precum și propriile barje, își vor păstra probabil prezența în portul Constanța.