
După ce Rusia a sistat acordul „grain deal” ce permitea exportul cerealelor ucrainene prin porturile Mării Negre, România se implică în extinderea uneia dintre rutele cheie de tranzit pentru livrările din Ucraina – fluviul Dunărea. Bloomberg citează declarația ministrului de externe a României Luminița-Teodora Odobescu care afirmă că Bucureștiul „se află în contact strâns cu Ucraina pentru a determina cele mai bune opțiuni pentru creșterea și accelerarea acestui tranzit” deși „situația de securitate nu este cu siguranță ușoară, dar suntem foarte hotărâți să ajutăm în continuare Ucraina”.
Portul Constanța, care a livrat lumii de la începerea conflictului cu Rusia aproximativ 20 de milioane de tone de cereale ucrainene (aproape jumătate din volumul total exportat), va gestiona și în acest an cerealele venite pe Dunăre și pe căile ferate, deși acest lucru crește din nou nemulțumirile fermierilor români, confruntați cu lipsa spațiilor de depozitare a cerealelor și cu creștere costurilor de transport către portul Constanța.
Bucureștiul intenționează să deschidă noi puncte de trecere a frontierei și să mărească personalul care lucrează la tranzit, și caută să angajeze mai mulți piloți de nave pentru transportul produselor ucrainene prin brațul Sulina al fluviului Dunărea, prin revenirea ofițerilor și căpitanilor de marină pensionați, ceea ce va crește capacitatea de trafic a canalului cu 50%.
Pe de altă parte, trebuie precizat că toate țările UE caută soluții pentru a facilita tranzitul de cereale Ucrainene: Bulgaria este dispusă să crească „semnificativ” tranzitul de cereale ucrainene prin rețeaua sa feroviară, atât timp cât porturile grecești au capacitatea de a prelua aceste cereale, iar Țările Baltice doresc să livreze cerealele din Ucraina prin porturile Mării Baltice, ca alternativă la Marea Neagră.