Vă invităm să participați la seria de studii de caz despre fermieri și procesatori, intitulată
„Poveștile AgriPortal”. Scopul nostru este de a prezenta experiențe reale din agricultură, arătând cum anumite decizii au influențat fermele și afacerile în mod concret, o ocazie de a împărtăși lecții practice și povești care pot inspira alți fermieri și profesioniști din industrie.
Cum arată succesul în agricultură, explicat de fermierul Emanuel Iercan
Emanuel Iercan este expert contabil, cu un master in economie, administrator al TERRACULT SRL din 2021, o campanie înființată în anul 2009 din dorința de a implementa o agricultură modernă și de înaltă calitate în vestul României. După 16 ani de activitate și investiții de peste 30 milioane euro, TERRACULT a ajuns la o bază de cereale cu o capacitate de depozitare de circa 50.000 de tone, din care 40.000 în silozuri, peste 7.000 de hectare cultivate (cu grâu premium high proteic, grâu durum, rapiță, orz, porumb, soia) și utilaje de ultimă generație. Activitate secundară a companiei este procesarea de semințe oleaginoase, cu precădere soia. Capacitate de procesare este de aprox. 9000 tone/an, iar produsele rezultate, șrotul de soia și uleiul de soia sunt utilizate în industria furajeră din România.
1. Ne puteți spune cu ce provocări v-ați confruntat în activitatea dumneavoastră de administrator al TERRACULT SRL?
Provocările apar mereu. Secretul este să ai o strategie și niște principii corecte pe care să le urmezi de-a lungul procesului decizional, raportat la provocările existente și la situația curentă de pe piață.
Provocările sunt relativ repetitive, deși
nu au o frecvență exactă. Există ani cu secetă, există ani cu ploi multe, există ani cu prețuri mici, există ani cu probleme logistice la inputuri sau piese de schimb etc.
2. Ce decizie ați luat pentru a evita provocările sau pentru a găsi soluții la ele?
Decizia a fost mereu să ne urmăm planul nostru și strategia. Am urmărit mereu să fim constanți în ceea ce facem,
am încercat să evităm riscurile și să mergem pe siguranță, pe marcarea profitului. Multe companii, din cauza expunerilor, au ajuns să aibă rezultate negative sau chiar să intre în faliment. Primesc adesea oferte de achiziție de ferme, dar doar după câteva cifre se observă unde este problema acestora și că activitatea nu a fost gândită corespunzător. În plus, agricultura este, în fond, un business care are ca scop final continuitatea, împreună cu generarea de profit. Astfel, pe lângă
un plan de vânzări corect și realist, e necesară și o
atenție amănunțită la costurile operaționale. În acest sens,
recomand fermierilor să optimizeze activitatea operațională prin comasarea de terenuri (ex: arendare a terenurilor, schimburi de utilizare, achiziții acolo unde se poate) și prin planificarea, execuția și urmărirea atentă a costurilor directe (inputuri) si a celor indirecte (salarii, amortizări, servicii etc). Mai mult,
este important să avem o relație foarte bună cu „vecinii noștri” ca să putem să ne ajutăm reciproc, să putem să nu iscăm escaladări ale arendei din cauza supralicitării, să putem să ne desfășuram activitatea în liniște.
3. Cum ați pus în practică decizia?
Ca să punem în practică strategia noastră, mereu privim înspre viitor. Astfel, în ceea ce privește vânzările, mereu am încercat să marcam prin
contracte de tip forward o parte din profit. În ceea ce privește activitatea operațională, noi avem toate procesele centralizate și urmărite într-un ERP.
Accesul facil la informațiile de calitate este esențial în procesul decizional. Astfel, având informația corectă și la îndemâna managementului, putem mult mai ușor să ne adaptăm din mers la condițiile existente. Mai mult, prin prisma bunei colaborări cu fermierii din zonă, am reușit să cădem în acord cu mai multe schimburi de utilizare de teren, astfel încât ambele părți să aibă de câștigat. Practic,
urmărim mereu situații win-win, dar să fie și corecte.
4. Ce rezultate ați obținut?
Am obținut grad de comasare de 95% a terenurilor. Am obținut recolte calitative. Am obținut predictibilitate mai bună. Am obținut încrederea atât a clienților, cât și a furnizorilor.
Am obținut liniște și constanță.
5. Ce ați învățat din experiența de până acum? Ce le-ați recomanda altor fermieri?
Experiența m-a învățat să tratez lucrurile cu calm și clarviziune. Deciziile impulsive pot să ruineze o muncă de ani de zile. De asemenea,
în mediul de afaceri, mereu va fi vorba de compromisuri. Practic compromisul este rezultatul unei negocieri între părți. Evident, și aceste compromisuri trebuie sa fie echitabile. Totodată,
am învățat importanța constanței. Într-adevăr,
dacă nu riscăm, nu prindem momentele perfecte dar, în același timp, nici nu riscăm pierderi masive. Urmărim un drum sigur, previzibil și cu o mentalitate deschisă și onestă.