
La evenimentul EuroGrainHub Exchange & Forum - organizat de AgriPortal România în colaborare cu AgroPortal Bulgaria și UkrAgroConsult Ucraina - s-a discutat despre perspectivele exporturilor românești de grâu în sezonul 2023/24 și cum acestea pot fi afectate de neprelungirea acordului de export a cerealelor ucrainene, care expiră pe 18 mai.
România va încheia sezonul 2022/23 cu un stoc de grâu în jurul a 1 milion de tone și, cu o producție de grâu recoltată în 2023 estimată în jurul valorii de 10,5 milioane tone, ar putea avea dificultăți la export în anul de comercializare 2023/24 (iulie-iunie) din cauza cererii scăzute din partea cumpărătorilor tradiționali din regiune.
În sezonul 2021/22, până în aprilie 2022, 30% din grâul exportat de România a mers către Egipt (adică 2,15 milioane tone), deoarece Rusia, furnizorul de referință al Egiptului, a devenit mai puțin competitivă din cauza prețului ridicat de taxele de export implementate de guvernul federal. Iordania a fost al doilea importator de grâu românesc, cu o creștere de 17% și un volum de 771.955 tone iar Sudanul s-a clasat pe poziția a treia, cu 582.678 tone de grâu românesc importate, în creștere cu 176% față de sezonul anterior. De asemenea, România a exportat grâu în Algeria, 402.276 tone, după ce țara nord-africană și-a modificat specificațiile de calitate, și și-a crescut prezența și pe piețele asiatice, cu livrări în Coreea de Sud (383.540 tone), Vietnam (231.816 tone), Sri Lanka (145.451 tone) și Pakistan (170.203 tone), care în mod normal erau parteneri comerciali ai Australiei.
În aprilie 2023, silozurile de depozitare a cerealelor și semințelor oleaginoase din portul Constanța din România sunt pline, iar fermierii români încă mai au stocuri crescute din recolta de anul trecut, fiind înregistrate puține vânzări forward în portul Constanța din cauza concurenței cu grâul rusesc și cel ucrainean, mult mai ieftine.
Dacă portul Constanța va fi capabil să gestioneze exporturi mai mari de cereale românești în sezonul 2023/24 acest lucru depinde, în primul rând, de accesul Ucrainei la porturile sale de la Marea Neagră – Pivdennyi, Odesa, Chornomorsk. Capacitatea teoretică de transbordare a cerealelor în portul Constanța este de 30 milioane tone pe an – dar aceasta presupune aglomerare și întârziere a ritmului de încărcare a navelor.
Dacă acordul „grain deal” va fi prelungit, acest lucru înseamnă că cele 3 porturi ucrainene de la Marea Neagră vor rămâne active, fapt ce va menține volumul de cereale și semințe oleaginoase care curge prin Constanța la un nivel gestionabil de 25 milioane tone/an (spre deosebire de cele 28-29 milioane tone estimate dacă ruta de export a cerealelor Ucrainei se va închide).