Intrare Căutare Căutare

EURONEXT

Grâu MATIF 334.50 €/t
Porumb MATIF 288.25 €/t
Rapiță MATIF 669.25 €/t
Grâu CBOT 831.25 ¢/b
Porumb CBOT 754.50 ¢/b
Soia CBOT 1,626.00 ¢/b
Șrot de soia CBOT 459.70 $/st
Ulei de soia CBOT 65.68 ¢/lb

Viitor destul de sumbru pentru exporturile ucrainene de cereale

Viitor destul de sumbru pentru exporturile ucrainene de cereale        Potrivit oficialilor ONU, din cauza  războiului din Ucraina, care a durat deja trei luni, lumea se confruntă cu o creștere a prețurilor la alimente, în timp ce unele țări se vor confrunta cu o penurie de produse alimentare și chiar cu foamete. În 2021, Ucraina a recoltat 107 milioane tone de cereale și semințe oleaginoase iar până la începutul războiului, pe 24 martie, a reușit să exporte doar 43 milioane tone din cele 70 milioane preconizate. Aceasta înseamnă că aproximativ 27 milioane tone de cereale planificate pentru export sunt blocate în Ucraina (aprox. 4 milioane tone de cereale și semințe oleaginoase ar putea fi blocate în terminale sau pe navele care nu au mai putut părăsi porturile țării).  
       Acum situația se prezintă astfel: două porturi de la Marea Azov, și anume, Mariupol și Berdiansk, precum și portul Herson de la Marea Neagră se află sub controlul Rusiei. Portul Mykolaiv, tot de la Marea Neagră, a fost grav avariat iar trei porturi din zona Odesa sunt blocate și căile navigabile sunt minate. Singurele porturi disponibile pentru export sunt cele patru porturi ucrainene de la Dunăre, și anume Ust-Dunărea, Kiliia, Izmail și Reni, dar acestea sunt învechite și nu pot gestiona mai mult de 300.000 tone de cereale pe lună. De asemenea, nu sunt suficiente barje pentru a expedia volumul necesar de cereale către cel mai apropiat port de la Marea Neagră, Constanța.
       În aceste zile, oficiali americani, ai ONU și ai Uniunii Europene discută despre strategii care ar putea duce la îmbunătățirea exportului Ucrainei, îngreunat pe cale terestră deoarece căile ferate ucrainene folosesc un ecartament diferit de țările vecine, membre ale UE (Polonia, Ungaria, Slovacia, România). Dar mai pot fi identificate și alte probleme care îngreunează exporturile Ucrainei:
  • În primul rând,  exportatorii folosesc punctele de trecere a frontierei existente în mod inegal. Din cele 13 puncte de trecere a frontierei feroviare, doar cinci funcţionează la capacitate maximă în timp ce restul de opt puncte de trecere a frontierei sunt încărcate doar la 30- 50% din capacitatea lor. Exportatorii, prin urmare, ar trebui să construiască noi lanțuri logistice în afara teritoriului Ucrainei pentru a rezolva cu transportatorii europeni circulația cerealelorde-a lungul noilor rute.
  • În al doilea rând, infrastructura europeană și transportatorii nu erau pregătiți pentru o creștere bruscă a volumului transportului de mărfuri cu cereale, adică nu au o flotă suficientă de locomotive pentru a face față acestui flux suplimentar de cereale ucrainene (de exemplu, în România și Moldova există numeroase zone de cale ferată cu restricții de greutate pentru tren, astfel încât greutatea trenului acolo nu trebuie să depășească 2.700 tone, în timp ce în Ucraina circulă trenuri cu o greutate de 5.400 tone).
  • În al treilea rând, apar întârzierile birocratice la frontieră asociate cu vămuirea, inspecția la frontieră, controlul fitosanitar și veterinar. Spre deosebire de exportul de cereale pe mare, unde este necesar un singur set de certificate pentru întreaga marfă, exportul de cereale pe calea ferată necesită un set de certificate pentru fiecare vagon în parte. Prin urmare, din  cauza tuturor acestor probleme, timpul de trecere a granițelor poate crește acum de la două până la trei săptămâni, în timp ce certificatele corespunzătoare sunt valabile doar 15 zile.
       Pe de altă parte, exportul cerealelor ucrainene cu camionul este o utopie. Deși unii analiști de piață au sugerat că este posibil să se exporte până la 40.000 tone de cereale pe zi (sau 1,2 milioane tone pe lună) folosind 2.000 de camioane, a fost ignorat complet faptul că rulajul camionului de cereale din siloz în portul din străinătate poate dura în medie cel puțin cinci zile. Aceasta înseamnă că flota trebuie să fie formată din cel puțin 10.000 de camioane cu cereale. Pentru a funcționa 24/7, fiecare camion trebuie să fie operat de doi șoferi care, de asemenea, trebuie să se odihnească periodic. Pentru a exporta 1,2 milioane de tone de cereale pe lună, trebuie să existe o flotă de cel puțin 10.000 de camioane cu cel puțin 20.000 de șoferi care vorbesc fluent limbi străine.
       Aceasta înseamnă că până când porturile maritime din Ucraina vor fi deblocate, pe importatorii dependenți de cerealele ucrainene îi așteaptă un viitor sumbru: volumul real de cereale care poate fi exportat nu poate depăși 25 - 30 milioane de tone pe an, în cel mai bun scenariu, adică doar la 30 - 50% din exportul de cereale ucrainean de dinainte de război. Mai mult, dacă conflictul continuă și porturile Ucrainei vor rămâne blocate, un număr tot mai mare de producători de cereale pot da faliment deoarece nu vor putea să-și vândă cerealele. Aceasta înseamnă că este posibil să nu existe următorul sezon de semănat pentru ei și următoarea recoltă va fi mult mai mică decât recolta din acest an (estimată acum la 70 milioane tone de cereale și oleaginoase, cu o treime mai scăzută decât cea din 2021).
 



Etichete: preț grâu 2022 preț orz DAP Constanța preț porumb FOB Constanța grâu bursă CBOT rapiță bursă Matif cât costă o tonă de floarea soarelui cât costă o tonă de orz export porumb

Mai multe știri

ȘTIRI IMPORTANTE

Copyright © 2022. All market data is provided by Barchart Solutions. Futures: at least 10 minute delayed. Information is provided 'as is' and solely for informational purposes, not for trading purposes or advice. To see all exchange delays and terms of use, please see disclaimer.